Denemarken

18 augustus 2017 - Niebüll, Duitsland

Met weemoed verlaten we Denemarken; die kerkjes, de stenen en grafheuvels, die legohuisjes, die goed aangegeven fietsroutes, dat water overal, de fjorden, die slecht geklede vrouwen, die mannen in kuitbroeken, de lunches waar je niet overheen kunt kijken, de lopper en die supermarkten.
Ja, die supermarkten, die zijn in Denemarken wel een bijzonder sociaal punt. Dat zouden de Kro's (lees kroeg=cafe/hotel/restaurant) moeten zijn. Veel ervan zijn dicht als wij langs komen of inmiddels altijd dicht. Dan is er in kleine stadjes en grotere dorpen alleen de supermarkt. Daar is koffie, 't ontbijt, daar zijn de snacks en elders is 't niet.
Ook bijzonder zijn de campings. In eerste instantie lijken ze duur maar uiteindelijk bieden ze heel veel; Een zwembad, toeristeninformatie, een keuken met gas, koelkast , oven en magnetron, wifi tot in je tent en een ruimte waar je kunt zitten met tijdschriften, tv en wifi. En met deze zomer hebben we er dankbaar gebruik van gemaakt.
Alles in ons zei dus:"Blijf!" En alles buiten ons ook. Ten eerste fietsten we naar het zuiden met een pittige zuidenwind. Gelukkig fietsten we onderlangs de dijk; dat bood geen luwte en ook geen uitzicht over de waddenzee. De route stond prima aan gegeven: de Noordzeeroute, je voelt je weer een internationale fietser, maar de talloze schapenhekjes maakten aan die allure wel een eind. Die zelfde schaapjes lieten wel blijken dat deze route weinig gebruikt werd. Ze keken ons wantrouwend aan en renden vaak op het laatste moment de dijk op. Het had een hoog "Zaai" gehalte. (Dat kijken we soms bij "wifi in de tent.) (Google: youtube: Zaai.)
Dat veranderde toen we op de nudistendijk kwamen. Die schaapjes (allemaal naar de zelfde thuiskapper geweest) waren niet bang voor ons.
Toch, en we hadden zelfs onze laatse kronen uitgegeven, Cock had nog staan stampvoeten bij de grens, een hoosbui brak los, gingen we door. Dat moest van Reinier. En, ja, Cock is niet zwanger, dus de herbergen zijn echt vol (zelfs de jeugdherberg) dus kwamen we drijfnat bij een aardige B&B aan in Niebull
We hadden Denemarken nooit moeten verlaten, Cock had het nog zo gezegd.
Had ik al geschreven dat dit niet echt een topdag was

1. Bea:
    18 augustus 2017
    Wat een fiets vakantie ,denk dat jullie nog nooit zo veel regen hebben gehad.
    Heel jammer maar erg flink zijn jullie met door zetten.
    Kop op hoor hoop nog mooie dagen MET zon.
    Liefs Bea
  2. Paulien:
    18 augustus 2017
    Hoi bikkels, jullie gaan maar stoer door, weer of geen weer. Knap hoor, ik zou er allang de brui aan gegeven hebben.
    Uit jullie verslag begrijp ik dat jullie in Duitsland aangekomen zijn en langzaam naar beneden zakken richting huis.
    Een hele goede terugreis en hopelijk een zonnetje, jullie hebben het verdiend. Gr.
  3. Hannie A.O.:
    18 augustus 2017
    Wat een grappige foto van die olifant! En dat koppie van dat geitje achterin! Super origineel! Nog hele fijne dagen! xxx
  4. Hannie H.:
    20 augustus 2017
    Dat is nou ook weer zo mooi aan het met pensioen zijn: je hoeft nergens weg als je niet wil. Natuurlijk zijn er een aantal "tenzij's", maar laten we het wel vrolijk houden.