100 jaar geleden

28 juli 2016 - Nonsard, Frankrijk

Nog even koffie drinken, nog even langs de Maas, maar toen was het gedaan. We moesten de berg op! Gelukkig hadden we alle voorraden weer aangevuld (maar goed ook, zou de volgende 50 km blijken), het ontbijt zat onder de snelbinder, laat de strijd maar komen. En die kwam.
Deze berg was een heel strategisch punt m.b.t. Verdun. En dat was goed te zien aan alle bordjes langs de weg. Verdwenen dorpjes, verdwenen batallions, memorials, begraafplaatsen, musea, gedenkstenen, elke kilometer was er wel wat. Het is er precies 100 jaar geleden (op 3 dagen na) flink te keer gegaan. Verdun bleef behouden, maar ten koste van wat? Jaren later wilde er nog steeds niets groeien.
Ondertussen groeide ons verlangen naar koffie of een terrasje, liefst beide. Niet dat er iets te veheugen valt; de koffie is vaak oud, zoet, slap, Nes of alle vier tegelijk. Maar nu was er gewoon niets.? Kilometers. Gelukkig hadden we voorraden, koffie, gas, water, koekjes, maar toch... We hebben uitgebreid gepicknickt in een speeltuintje. Daarna op de schomel, want het moet wel leuk blijven voor Cock.
De route was prachtig, met veel klimmetjes, door een groot bos, door een middeleeuws dorpje en ineens...! Vlak voor de camping een supermarkt! Fruit, koele drankjes, nieuwe voorraden, keuzes....
Ook de camping aan een groot meer maakte alles goed. Lekker gezwommen.
100 jaar... ik ben 60, Cock en ik zijn 40 jaar samen, het is dus allemaal niet heel lang geleden. Of maak ik nu een rekenfout?

1. Hannie A.O.:
    Dat zou je wel willen! 60 jaar, !! x
  2. Paulien:
    28 juli 2016
    Het lijkt 1 grote geschiedenisles deze reis maar wel heel interessant.
  3. Mieke de Ruiter:
    Weer gezellig verteld..
    Ondanks "de ontberingen" die jullie onderweg hebben, geen supermarkten, bergje op..jullie zijn er op voorbereid..
    Dat weegt niet op tegen al het moois wat jullie zien en picknicken is heel leuk.
    Maar een leraar die een rekenfout maakt!!!??
  4. Mijntje:
    29 juli 2016
    Rein wij zijn even oud, en ben ik net 67 geworden :-) en kan ik stoppen met werken?
    Of was het zo dat jij wilde stoppen en opzoek bent naar een andere tent!
    Jammer dat de smilie,s niet overkomen in dit programma :-)