Harz

3 augustus 2014 - Langelsheim, Duitsland

Vanmorgen dacht ik: ik sta maar vroeg op, dan kan ik rustig toileteren. Staat er dus meteen iemand naast de tent die zijn hond uitliet. Daarna kon ik alles wel doen wat ik normaal in een toiletgebouwtje doe, maar het blijft behelpen. (Mijn scheerspiegel zit bijv. in mijn borstel...)
De R1 is een prachtige route van Boulogne sur Mer, via Belgie en Nederland naar Sint Petersburg. Hier is het een snoer van slecht wegdek, flinke klimmetjes en slechte bewegwijzering, maar met pareltjes van prachtige stadjes vol vakwerkhuisjes, burchten, natuur, kloosters en prachtige uitzichten. Vandaag gingen we weer een grens over: voormalig Oost Duitsland blijft toch een andere wereld. De dorpjes en stadjes zonder centrum, de kinderkopjes en betonplaten, de soepele houding t.o.v. bloot, de haarkleuren. Het is vaak net Polen. We horen ook weer veel Nederlands om ons heen. Dit gebied is ook zeker ern toeristische aanrader.
We zijn terecht gekomen op een camping pal aan een stuwmeer. Bij de receptie zijn de douchemuntjes op... Dus...