Giethoorn

25 augustus 2017 - Giethoorn, Nederland

Als afscheidscadeau van mijn collega's i.vm. mijn pensioen, had ik een dagje Giethoorn gekregen. Anders dan de naam doet vermoeden, was het prachtig weer.
Met zo'n cadeaubon heb je 5X plezier van het dorp. Ik had de bon gefotografeerd. Trouwe lezers weten dat mijn tablet stuk is, gelukkig stond de bon ook op Cocks Ipad. Alleen de naam van het bedrijf miste op de foto.
Nu zijn er maar 100 verhuurbedrijfjes van fluisterboten, dus dan maar naar het VVV. We waren er voorbij gefietst, maar buitenom......
We hadden van tevoren moeten reserveren ivm de picknickmand (=rugzakje met broodjes mars sinaasappel en servet). Er viel echter wat te regelen, dus konden we na koffie en appeltaart, en een wandeling door het dorp, aan boord. We waren niet de enigen. Je gaat in file door de hoofdstraat. Ook ben je niet de enige die niet zo veel routine heeft in het besturen van een fluisterboot. Het lijkt al gauw op botsautootjes.
Er is eenrichtingsverkeer, dat weten de eendjes ook, die doen dat daarom in omgekeerde richting, daar ging ons lunchpakket. (Cock had namelijk niets om handen.)
In het zonnetje, door de Weerribben met een witte reiger, daar is niets mis mee. Maar dan moet je daarna wel weer met iedereen door de hoofdstraat.
We kwamen langs campings, even kijken, vol en niet thuis, doorvaren, omfietsen en naar het VVV.
De camping die wel plaats heeft is idd aan de hoofdstraat. Dus hotsen en klotsen we weer over die brugjes tot grote ergernis van alle toeristen uit de meest exotische oorden. Inmiddels kennen we hier beter de weg dan in Haarlem. Op die camping staan naast ons mensen uit ...Haarlem, niks mis mee, maar wel aanwezig
Als we straks uit eten zijn geweest hebben we die hoofdstraat wandelend, per fiets en per boot 11× gezien. Dat is niet erg, het is een mooie (water)straat maar qua infrastructuur is hier een hoop te verbeteren. Dat wordt mijn nieuwe hobby

1. Mieke de Ruiter:
    Mooie zonnige foto's ...
    Welkom weer in Nederland!!!
  2. Jannemieke Kuijpers:
    26 augustus 2017
    Mijn Kees deed mij een linkje toekomen van een film over Giethoorn toen het nog niet zo druk was..... 'Fanfare' van Bert Haanstra: https://m.youtube.com/watch?v=v8ia00cJ8nE

Kunnen jullie de hoofdstraat veur de twaalfde keer nog es doen.... Dikke smok! Want zo doen we dat als Grunnegers .... ook als we ergens anders zijn ;)
  3. Bea:
    26 augustus 2017
    Wat een belevenissen weer en toch droge voeten gehouden hoop ik.
    Pracht foto;s geniet en tot hoorns
    Lieve groetjes Bea
  4. Hannie H.:
    29 augustus 2017
    Geweldig! Wat een hilarisch verhaal en zo typerend voor dit soort oorden!